sila tinggalkan jejak korang ye

thanx for visiting this blog

^_^
kadang-kadang kite mencari cari dimana matahari,tapi allah berikan petir untuk kite,puas kite mencari,rupe rupenyer allah nak bagi kite pelangi yang indah

thank you~

Jun 30, 2014

urat darah jenis halus,tapi tolong la jaga percakapan



harini ramadan kedua..tapi kisahnya sebelum ramadan lagi..sabtu
konon2 pergi melepak,sebab dia tu la ajak..**serba tak kena.menonong la kita ni pergi.dengan harapan dapat merapatkan silaturrahim.

dah tu,sembang punya sembang..dia tanya pasal ifnir masuk hospital haritu kenapa.cerita la,pastu terbabas pasal drip ubat kat urat darah.yela,kena cucuk kiri kanan kiri kanan,dah rasa macam tikus lab.last last urat bengkak.

dan dan tu jgk dia cakap,mungkin awak ni ada byk kolestrol bawah kulit sebab tu tak nampak,tapi tangan kecik je.
ewahhhh,ewaahhhh~
kalah doktor cara bercakap.tersentap hati kecil kite ni tw x???

xtahu kenapa orang tu boleh kata kat ifnir yang jenis urat darah halus ni ada lemak bawah kulit.grrr.nak kata kite gemuk ke??

ni dh berbuka kan semua..?

ifnir balas balik,ifnir memang jenis urat halus,doktor sendiri yang cakap.bukan sorang doktor cakap..-_-

kami first time jumpa,tapi dia dh cakap sesuatu yang merobekkan hati.ifnir ni jenis lambat panas/mesra dengan orang,dan ifnir tak suka orang mulut laser2,sebab xkenal rapat lagi.

nasihat ifnir,tolong la jaga percakapan kita kalau kita baru je kenal dengan sesiapa sebab kita tak tahu hati budi memasing lagi,so cakap tu berlapik la sikit.kot nak bagi kurang pahala,cakap belakang2 jela.

untuk korang  yang ada masalah tidak pandai bergaul dan mencuba untuk bergaul,ifnir nasihatkan:
  • kurangkan la bercakap pasal diri kita,bagi fakta umum je
  • banyakkan rahsia sebolehnya.biar kita kenal dia dulu,biar dia bercakap dulu.biar dia semua lah.
  • jangan tunjuk lagi siapa diri kita sebenarnya(seperti ko ni pemalas ke apa ke kan.haha)
  • cuba meriahkan suasana dengan cuba bersikap mesra,jangan membatu je,xmeriah la suasana
  • jangan sentuh soal peribadi kita dan dia
  • jangan mengumpat orang lain
  • cuba banyakkan mendengar
  • bila dah rasa tak serasi,cuba cari jalan nak habiskan cepat perbualan/pertemuan
cuba slow slow.jangan gelojoh.

ifnir dulu pernah jadi pembimbing rakan sebaya,siap pergi camp pasal psikologi manusia,cara bertutur,cara mengenali manusia,sebab tu ifnir lebih berhati hati.


end up,xpasal pasal hati sendiri yang terguris.. *_*

2 comments:

Puan Awin said...

assalamualaikum....singgah sini, salam perkenalan....

cheekychubbycutegirl said...

waalaikumussalam..salam kenalan awin :)